Review Tahun 2011 (ii)

ASSALAMU`ALAIKUM WARAHMATULLAH

Kita sambung penulisan untuk entri sebelum neh. Apa yang dimulakan perlu diselesaikan, kerna ada jiwa-jiwa yang mengharap penamat. To attract you guys' attention to finish reading this particular post, I wanna say that somewhere between the paragraphs, I inserted my biggest secret of 2011. What, you wanna know? Hehehe. Stay tuned, then.

Apa lagi yang ada dalam 2011. Ugh, ini susah~

Dalam tahun 2011, saya juga telah meraih tempat di dalam organisasi surau sebagai AJK aktif Lajnah Akademik & Tarbiyyah. Don't wanna mention it, but seriously I flunked. I flunked the whole position and thus the whole organization's pla (sebenarnya, ndaklah seteruk itu, cuma mau emphasize ja skalanya). Nasib baik Abang Azrul (sebagai mas'ul) seorang yang concern dan faham dengan masalah saya. Eh, lupa mau bagitau; masalah saya ialah saya pasif. Idea kurang matang  gugugaga.

Frankly, I think I did quite well in holding the position (biarpun AJK biasa) sebab sebelum neh AJK Surau sekolah (baik kan, saya?)(Bah, kalau pegang jawatan tapi perangai macam badut, 2 X 5 ja). Dulu, saya dipilih more because I was the chairman's friend, and not because I deserved it. I think. Untuk di maktab neh, entahlah: untuk apa eh, saya ikut? Hahaha. 

Oh, first time juga tulis artikel untuk sebuah majalah annual. Macam yang kita tau, surau ada terbitkan satu majalah tahunan yakni POI dan untuk tahun lepas, saya tulis pasal hukum muzik dalam Islam. Penulisan ndak kritis, banyak poin terpaksa dilupus bagi memendekkan artikel. I couldn't blame our main magazine's director, sebab saya yang ndak pandai tulis pendek-pendek. Inilah kelemahan saya. Kalau mau terang sesuatu, terlalu suka tulis panjang-panjang, biarpun panjang-panjang yang saya tulis tu pure b*llshit (Sven, mind your language). Tengoklah, mau terangkan pasal kelemahan saya menulis pun panjang. 

Abang Azrul jugak bagi kepercayaan untuk saya menjadi editor sebuah cerpen. Dia suruh pendekkan kepada nearly half. Pertama kali tu, I was like "WTH!?". Then, I was like "You must be joking!" And, "You're NOT joking!" dan akhirnya pasrah. Terima artikel melalui e-mail dan edit dalam seminggu. Saya berjaya for the win! (I like  article editing, since). And Farah Musa, saya ingat invitation kau untuk menulis dalam ILuvIslam.net. Maaflah, saya ndak accept, sebab bagi saya itu terlalu besar (BTW, kau masih editor website tu kah?).

Semalam (kita shift sekejap ke tahun 2012. Jangan risau, ada koherens) lepas perjumpaan mas'ul dan mas'ulah, abang Ewi datang dengan muka fifty cents yang ceria. Dia tepuk bahu saya, tiba-tiba dan cakap, "Yassin, Abang Ayyub lantik kau jadi admin blog As-Syakirin". Ndatau betul kah ini cerita, tapi kalau betul: saya speechless jugaklah. Tinggi gila expectation orang terhadap saya.

Bercakap pasal expectation pulak, somethin bugs me right now. Ekspetasi saya dengn diri-sendiri masa semester dua, pasal semester ketiga. Kan semester kedua saya dapat 3.40, so I had the thought that 3.5 is achievable. Jadi, beranikan diri untuk target langit (padahal study kurang. Di kelas, kurang tumpuan (of which, I will try to rectify this semester) terhadap apa yang lecturer ajar), siap nazar lagi. Tup tup, dapat 3.38 ja, turun perpuluhan sifar sifar dua. Rage jugaklah dengan diri-sendiri, tapi yalah; rezeki hanya datang pada yang berusaha. Saya kurang berusaha, jadi saya deserve the 'punishment'.

Last year jugaklah saksi kejahilan saya. Di Facebook (akaun lama), saya debat itu banyak, sampai hancur rutin hidup. Bangun ja, terus tengok notification dan komen sekuat-kuatnya (!?). Pasal politik, pasal agama dan sebagainya. Sudah dekat akhir tahun tu, barulah saya sedar apa yang Rasulullah SAW sabdakan benar. Jangan banyak berdebat, nanti susah hidup (lebih kuranglah maksudnya), sadaqar Rasulullah SAW. Sekarang, saya hanya ingin kritik dan ndakkan layan debat sudah. Penat!

KOGUM jugak berlaku dalam tahun 2011. Banyak gila pengalaman masa KOGUM. Jumpa Perdana Menteri yang tercinta, jumpa Dr Sahol yang kontroversial. Nyanyi lagu GPMS dan ikuti perkembangan Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) se-Malaysia. And the best of all was got involved in the mixture. Gambar ada, dalam blog sulung (malas mau buka dan cari. Carilah sendiri). And yeah- the demonstration for revolution (-lah sangat). Benci untuk ulas tu, dan ya: you can say I'm an UMNO apologetic. Whatever it is for my country's stability.

(bersambung. Ada kelas, kick!)(Oh ya, pasal my big, fat secret tu, entri akan datanglah. Haha, mesti kamu penat cari, kan? Gotcha, babe)

Comments

Popular Posts