Sensitiviti


ASSALAMU`ALAIKUM WARAHMATULLAH

Sensitiviti adalah suatu kata yang menggambarkan kepekaan seseorang/sesuatu terhadap rengsaan-rengsaan eksternal. Ia juga adalah intermediary state, pemisah antara aksi dan reaksi. Tanpa sensitiviti, stimulus ndakkan dapat dikesan, maka tiada reaksi akan terhasil. Kita boleh kira sensitiviti jugak sebagai threshold level tindakan-tindakan yang nalar. Apabila sesuatu itu sudah mencapai atau melebihi tahap tertentu sesuatu sensitiviti, akan tercetus tindak balas untuk menyeimbangkan semula ketidakstabilan sesuatu tadi. Semakin tinggi sensitiviti sesuatu/seseorang itu, semakin reaktiflah dia/ia.

When we put human into the equation, sensitiviti boleh diertikan sebagai kepekaan emosi. Kenapa? As we all know, manusia sensitif neh sangat emosional. Kadang-kadang, benda sekecil tersalah sebut nama bapak saudara dia pun, dia merajuk seabad lamanya. Kalau mau sebut kepekaan intelek boleh jugak, tapi dalam pengertian umum masyarakat kita, perkataan 'sensitif' lebih ditujukan untuk menerangkan perasaan. Ya, sensitiviti itu adalah status emosi.

Bad connotation! BAD CONNOTATIONN!!!

Bila kita diperhatikan, Malaysian ada suatu kecenderungan yang pesimistik ndak bertempat untuk memberikan pemahaman negatif terhadap benda yang kita ndak boleh sentuh atau kuasai. Macam pasal perubatan melalui kaedah syifa'ul Islam, ada  tendency yang tinggi untuk berburuk sangka terhadapnya, bila dorang ndak faham bagaimana rawatan ghaib boleh merubat sakit pinggang. Another instance is when we see someone does something of kindness: jangan tipulah, first impression kita mesti, "Ish, budak tu mesti mau mintak kena puji~". LOL rendah gila mentaliti kita (not all, though).

It seems that sensitivity too couldn't escape the dilemma. Majoriti orang di Malaysia melihat istilah sensitif sebagai suatu ujaran yang menjelaskan ke-mekirayou-an seseorang. Buruk akhlak. Ndak matang dan senang dijentik kemarahan. Dan bila sebut ja perkataan 'marah', syaitan pun masuk dalam pemahaman. Secara ringkas, sensitif ada perkaitan dengan syaitan. People, don't throw your chair at me; this is what us are XD

I wonder... kenapa pula bersikap sensitif kedengaran ndak bagus? Bukankah sensitif apatah lagi over-sensitive menjadikan kita lebih peka and thus lebih bersedia untuk menghadapi cabaran dan kesukaran? Bukankah dengan jiwa yang sensitif, kita sentiasa up-to-date dengan apa yang mendatang? Well, if these questions still don't meet with your satisfaction, izinkan saya untuk berikan dua contoh dari alam semula jadi yang menunjukkan betapa sensitiviti itu.

Sichuan, 2006
Comel =3=
Cerita neh mungkin kamu sudah pernah dengar. Agak famous dalam kalangan komuniti saintifik mahupun pemuja animisme. Satu hari, negeri Sichuan, China dikejutkan dengan migrasi jutaan katak dari satu tempat ke tempat lain. Penduduk negeri tu terkejut babunlah, sebab ndak pernah jadi macam tu. Banyak hipotesis dikeluarkan oleh penduduk sekitar mahupun dari badan-badan saintifik. But those hypotheses didn't change their normal life. Sichuanese lived their life without pretty much bothered by the strange occurrence. Little that they know, it spelt catastrophe.

Beberapa hari kemudian, ia terjadi. Salah satu gempa bumi paling kuat pernah dialami negara China yang mengorbankan banyak orang. Some began to see the connection between the mass exodus of frogs a few days earlier with the earthquake that'd just happened. Kajian demi kajian dibuat, dan biarpun belum rasmi dan boleh dibuktikan sebagai fakta ensiklopedik, ramai saintis sudah menerima hipotesis yang katak mempunyai sensitiviti yang sangat tinggi, menyebabkan mereka boleh mengesan perubahan Bumi. And because of that, selamatlah si Katak dan anak-anaknya.

Ada banyak lagi contoh begini di uluar rumah kita. Macam tumbuhan; kalaulah mereka tiada itu tropisme semua, mana mungkin dorang boleh survive dan tumbuh dengan baik. Sensitivitilah yang menjadikan mereka organisma yang berjaya, lebih berjaya dari manusia yang baru berapa puluh ribu tahun hidup di muka Bumi neh. 

"So? Yassin, sebagai penghujah, kau tau kau ndak boleh buat analogi tumbuhan dan haiwan dan menyesuaikannya dengan keadaan manusia. Haiwan dan tumbuhan adalah makhluk yang dicipta dengan 'predetermined' state. Dorang mana boleh buat salah, lari dari garis-garis kesemula jadian yang di-install dalam sistem dorang!"

Hahaha. Nice points, there. Jawapan untuk refutation neh mudah ja: ndak semestinya kita 'ahsanu takwiim', kita ndak payah belajar dari alam semula jadi. Bahkan, belajar dari alam sekitar adalah antara tujuan  penciptaan mereka. Allah menegaskan dalam Al-Qur'an berulangan kali bahawa orang yang beriman adalah yang mengambil iktibar dari alam sekitar.  Jangan kerana recognition ayat ke-4, Surah At-Tiin, kita menyombongkan diri. Ndakmau mengambil iktibar dari makhluk yang kurang mulia dari kita. Ingat, bila kita alpa, boleh jatuh ke darjat 'asfala safiliin', yakni the worst creation.

Satu lagi, kita jugak boleh melihat dari segi keupayaan. Kalaulah makhluk yang tiada akal dan hanya ada naluri itu boleh berbuat sesuatu yang bijak, maka kita yang ada akal neh patutnya boleh memahami itu dengan lebih awal dan lebih baik. :)

"Tapi Yassin.... aku masih nda puas hati. Apakah kau try kasi sama manusia dengan makhluk lain? Kau neh, ajaran Abuya gila. Sesat! Baik kau mengucaplah sekarang!"

Ya, at some degree.I do say that. kamu try tengok ah, apabila kita ndak belajar, ndak gunakan akal untuk melakukan pembaharuan, maka apa beza kita dengan babun, siamang, mawas... etc? Hahaha. Use your mind, guys. Apapun, malas saya layan kau neh (siapa 'kau' tu? *shivering*). Ahahaha, kita sudah lari topik. Saya conclude jaalah sini:

Being sensitive is not a fault, let alone a crime.

Sebab sifat tu sudah di-instil oleh Pencipta awal-awal lagi dalam kejadian setiap dari kita. Yes inarguably, there're the less sensitive, sensitive and over-sensitive people. Bila kita sedar itu bukan kehendak kita, apalagi sudah suratan takdir; maka kita ndak bolehlah persoalkan sensitiviti orang lain dan melabelkannya sebagai kepoyoan, skema dan ke-geek-an melampau. Hahaha.

What's more important about this whole issue is the way we react to it. Kalau sensitif tahap dewa tapi ndak bagi respon yang sepatutnya, ndakda guna jugak. Sama jugak dengan zero. Samalah dengan yang ndak sensitif; kalau dia boleh memberikan tindak balas yang sepatutnya pada benda yang dia rasakan perlu tindak balas, maka dia lagi baik dari yang sensitif tahap dewa tadi XD

P/S: Nad, perbualan kita pada printscreen di atas harapnya dijawab dalam entri neh :)

Comments

NadJoliey said…
Semalam nda fokus sangat baca. Baru baca habis. Haha. And nopeee! Sy nda rasa sensitif tu something bad. Benda baik what? At least kalau ko sensitif, ko peka dengan perasaan orang sekeliling ko. Sy over sensitif pla, mau kurangkan pun nda tau mcm mana.

Bila sy cakap "Ko agak sensitif." (kesalahan tanda baca, ahhh. Macam nda besa.) Sy ingatkan ko tau bah sepa yg ko sebutkan tuh.. Among friends, agak uhm, susah sy mau tegur sini. Nanti ada orang lain baca pla.

Popular Posts