Review 2011 -Kesimpulan-

ASSALAMU`ALAIKUM WARAHMATULLAH

Memandangkan saya extra-rajin malam neh, ditambah lagi kerja sudah siap, maka ada baiknya untuk saya sambung penulisan review 2011. Dalam entri neh, saya mau tulis kesimpulan yang agak panjang. Panjang, sepanjang-panjangnya. So, brace yourself for a TL; DR essay. Dan yang ini, saya ndatau sampai bila saya akan berhenti tulis. Kesimpulan untuk review 2011 neh semua-semua, saya tulis dalam nomborlah. Senang sikit.

1. Bersedia untuk apapun perubahan.

2011 telah mendidik saya untuk sentiasa bersedia pada setiap perubahan, let it be from within (due to biological, physical and physiological changes) ataupun dari persekitaran (ah, ada banyak!). Semua perubahan-perubahan neh, sifatnya neutral. They supposed to make none of a change, and create an indiferrent kind of air. Cuma apabila kita overreact padanya, barulah ia jadi positif atau negatif. Though at some cases, reaksi berlebihan tu ibarat tindakbalas kalium dengan air; memang inevitable.

Perubahan... it depends on us tentang bagaimana kita faham ia. Ada kalanya, perubahan itu secara langsung akan merubah diri kita dari dalam ke luar. Perubahan tu jugak boleh merubah siapa kita, apa kita tanpa kita sedar dan prosesnya menelan masa. And for those who have extreme self-esteem, dorang akan sedar, dan cuba elak perubahan-perubahan neh. Egoislah, katakan :D

But one thing's sure. Apabila berubah, jangan ubah sekali gus semuanya. Jati diri dan prinsip, kalau rasa perlu, baru tukar. Kadang-kadang, saya dengar kawan mengeluh, yang semester ini mememang merevolusikan diri mereka, dan itu memenatkan, saya kata; "To adapt, you don't have to change". Ya, perubahan perlu, but then, it depends. Macam contoh beralih slanga percakapan dari Sabah ke Semenanjung: itu perlukah? Kalau rasa membebankan, jangan buat. Kalau rasa perlu, silakan.

2. Future won't hold the things we expect it to hold.

Kalau kamu bercita-cita inginkan sesuatu, dan kamu dapat apa yang kamu cita-citakan setelah berdoa dan berusaha setahun lebih, ingat; itu ndak semestinya berasal dari doa dan usaha kamu. Boleh jadi, itu cuma coincidence atau rahmat Tuhan yang saja-saja. So, don't be too satisfied with all your efforts and pray. Do them more, jadikan dua benda yang baru ja saya cakap tadi sebagai alasan untuk merenung semula usaha dan ketakwaan kita

Huh~saya pun, ndak terlepas jugak dari kecenderungan untuk melihat semua yang saya inginkan bangkit dan terwujud menjadi realiti sebagai suatu hasil usaha kita. Ya, cause-effect (usaha-hasil) itu Sunnatullah- tapi kita perlu ingat bahawa Sunnatullah juga subjektif. Kita mana tau cara ia sebenarnya berfungsi. Allah itu Maha Ghaib, and so is His Plan. Cuba ingat, berapa kali kita usaha sungguh-sungguh, tapi akhirnya usaha takat gitu je. Semuanya, ujian untuk menilai tahap kesyukuran dan kesabaran kita terhadap the One, True Creator. Maka, bersyukurlah.

3. Dan banyak lagi...

Banyak gila babunlah pengajaran yang saya perolah dari tahun 2011. It was worth a reminiscent, and a constant recalling. Cuma dua neh yang paling nampak (dari kaca mata sayalah). Well, semua orang ada pengertian pemahaman masing-masing pasal tahun yang sudah. Mungkin kita berbeda, mungkin ndak. Mungkin sama at some levels and at the others, we're not in the same league. Tapi ada satu yang kita semua patut ingat. Tahun 20111 ndakkan datang lagi. Kalau kamu rasa menyesal, dan betul-betul menyesal, tunjukkan ia pada tahun ini. Tahun neh, tunjukkan pada mereka-mereka yang kutuk dan perkecilkan kita tahun lepas yang kamu dulu ndakkan lagi kamu. Sudah berubah.

Sudah jadi lebih kuat. :)

Comments

NadJoliey said…
20111. Amboi.

Hurm, slang sy akan selamanya slang Sabah. Kalau orang nda faham pun, sy perlahankan ja bercakap. Haha.

1 benda yg sy risau, tym mengajar di kelas baa, buat masa neh, sy fikir, tym praktikum, (InsyaAllah, kalau lepas n x terkandas), mau guna bahasa baku. Heeee!

*Teringin mau kerja di kawasan pedalaman, yg siap naih perahu. Ada alasan pakai sluar track ja pg mengajarrr.. HEEEE!

Popular Posts