MRSM: Bahagian #1

ASSALAMU`ALAIKUM WARAHMATULLAH

Masa saya tengah try software PhotoInstrument yang baru di-download semalam, saya terjumpa beberapa puluh keping gambar saya masa muda-muda dulu (attuuukuii): di MRSM. Some of 'em made me laugh, while others, really did summon my sentimental side. Ndaktaulah, patutkah saya rasa sedih atau gembira? Tapi, ada satu benda yang certain: I've turned quite successful (I think). Bila-bila masa saya tengok balik gambar tu, saya bisik pada diri saya, "Yassin, you have grown big. Very big". Ndakmaulah jadi temahak/tambu' kan, jadi saya kongsi sepuluh gambar pertama dulu bersama caption yang akan jadi panjang gila :)


Ini saya dalam tingkatan 5, sewaktu menanti ketibaan cikgu yang sepatutnya menjalankan aktiviti PAMA (ulang kaji). I never pay too much attention when teachers were teaching in front. I played with pen, doodles, and that twisting chair. Banyak pensyarah kecewa dengan saya, saya boleh nampak tu dari air muka dorang. Tapi taulah, saya lambat sikit matang pikiran, jadi ndak pernah kisah semua tu. Bila sudah di sini (where I am now), barulah rasa menyesal. Thinking of the things I might have achieved if I studied harder, I... *sigh*. Huh~ there should be no regret, then.

Apapun, gambar neh, mengingatkan saya kepada kelas ulang kaji terbaik yang pernah saya hadiri. Dewan kuliah namanya, di mana semua pelajar yang akan menduduki peperiksaan kritikal (SPM, PMR) diberikan latihan intensif dan program revision yang panjang (dari awal pagi sampai ke malam, tau). Di sini jugaklah saya menyaksikan banyak kisah cinta gobuk (NadJoliey tau maknanya hohoho) dan di sinilah selalunya jadi port lelaki bertukar cerita pasal dorm dorang dengan perempuan. Bertukar kisah. Program pemilihan karier, motivasi dan diskusi sukatan matapelajaran pun selalu dibuat di sini


Bila kita rewind semua perkara yang kita lalui dalam otak, sukar mau percaya yang kita sudah sampai ke tahap neh. Hampir dalam masa serentak juga, kita akan ada suatu rasa ndakmau melepaskan. Tegar untuk meneruskan perjuangan, just because we are appreciating what we had in the past. Tuhan ciptakan dunia neh dengan sistem koresponden memori dan prospek dengan begitu indah sekali :)

Ini diambil dengan cellphone Motorola saya (yang sudah rosak, sebab adik saya baling ke dalam parit HAHAHAHA). Good 'ol time... (wait, kita sepatutnya cerita pasal gambar). OKlah, dari kanan ke kiri: Fendi (Kipper!?), Nickcarlstann Hendry Mohan, Khairul Zaman bin Zakaria dan saya. Zaman adalah satu dari enam ahli SYAHNAZS, dia baik orangnya (SYAHNAZS neh kumpulan underground MRSM, sikit ja yang tau). I bet Dr. Wawan dan Neeza pun ndaktau ;]


Ini namanya Amrinazatul Nadhirah. Walaupun bukan bestie, tapi agak rapatlah jugak. She's from Ranau, and a die hard fan of Naturo anime. Dia neh, pandai cakap Jepun dan kelakar. Gambar neh diambil juga sebelum aktiviti PAMA berlangsung, masa tu first time saya bukak pintu belakang dewan kuliah. Arina yang ajak, sayapun ikutlah. Sekali cikgu masuk, karau kami berlari masuk. Hehehehe~ nakal rupanya saya dulu ^.~"


OMMA... memang dari kecil bha budak neh hensem (muntah M&M). Bwahahahaha~ini masa saya lead budak Bulan Sabit Merah MRSM KoKi ke sebuah bukit. Sejak saya mula-mula masuk ke sekolah 'berprestij' tu, saya memang mau betul tawan bukit tu. Dari kawasan maktab, kamu akan nampak satu pondok navigasi yang tinggi. Bila berjaya sampai sana, first thing I did was taking a few deep breaths. Memang berbaloi kepenatan. Yang best-nya tu, saya antara pemimpin budak senior LOL dan dorang kilik-kilik sikit. Hahaha

What can I say about this picture is, "Puberty, you're doing it right". I'm glad what I am now, what I have become. Untuk menolak kekesalan atas segala kesia-siaan yang saya telah lakukan sepanjang di MRSM, memang menipulah kalau saya boleh. But I thought it as much that fate works in very mysterious way. Sekarang, kesedaran itu ada, saya ndakkan sia-siakan.


Jourdain. Atau nama lebih panjang, Jourdain Milkmaid. Dia antara pembantu saya yang paling bagus dalam BSMM. Pandai banyak benda and despite his size, he's far more active than me (baru perasan butang baju saya sampai ke atas). Hahahaha~punyalah skema dulu, rambut belah siring lagi. Jadi jangan marah kalau di maktab, saya berperangai sama. Inilah aku (statement telur busuk).

Jourdain jugaklah yang saya mention secara tidak langsung dalam beberapa entri lepas dalam beberapa blog lalu. Dia ada leadership yang baik, I love him. Dia pandai merawat orang cedera, macam kalau masa pesta sukan. Bila saya ditugaskan untuk jaga orang sakit, saya akan minta tolong dialah. Saya hanya pandai angkat orang, urut sini-sana huha! Memang ahli BSMM paling kick gam.


Tengok neh gambar, first impression saya terhadap diri yang dulu adalah saya sedikit suave boy. Macam sutun lembutnya. Tapi ndalah selembut-lembut mak nyah ataupun pak nyah. Yang biasa-biasa ja. Kawan sekeliling ndak kisah sangat dengan pendirian saya yang begitu, persahabatan tetap utuh. Biar ada sesetengahnya yang macam provoke, saya jeling balik dengan rasa megah, dan cakap, "I have got my friends, you?". But never did I say that directly to someone. Yalah, suave kan XD

Ini adalah gambar ketika program anjuran Kelab Tahfiz dan Tarannum Al-Qur'an, tidak silap. Di bawah naungan Ustaz Mawardi dan Muzaidie (kot...), banyak tempat kami lawat (akan disebut nanti). Bergambar dengan saya adalah Saiful Amri, one of my bestie jugak. Walaupun disiplin tinggi, wibawa berapi, kenakalannya memang terkeluar sekali-sekala.

Satu insiden yang paling saya ingat adalah malam selepas prep. Masatu, saya tengah istirehat di bilik Hafeez, penat "belajar" masa prep. Dia limpas biliktu, dia nampak saya tengah gedek-gedek HP K800i saya. Masuk, lepas tu mau pinjam. Terus layan fotogenik sendirian. Ahahahaha :D. Saya kekagetan, terus pandang dia dengan muka pelik. Biar betul ini Pipul? Dia senyum, cakap, "Biarlah bha, Sin. Aku pun mau bergambar jugak", then balik layan fotogenik side dia. Haha

He's a Medic student now in University of Zagazig. Mau jadi doktorlah, kiranya. Kagum dengan dia (and so the other MRSM-ians yang berjaya ke Mesir) sebab ketekunan dia. Bila sudah ke oversea, terbayar jugak penat lelah. Rezeki melata di bumi neh, dan dorang pilih Mesir sebagai tempat mengaut rahmat Tuhan. Wishing all of 'em good luck and may success be on their side. Kalau ke sanadorang berupaya, apatah lagi untuk menghabiskannya, kan? (komen gambar terpanjang)


Ini, tempat neh Sabahan tau. Kalau ndatau, memang palinglah saya bilang. Ahahaha (asyik ketawa ja). Anyway, ini di Muzium Sabah, yang bahagian bawahnya. Di bahagian bawah muzium tu, ada tempat pelestarian pelbagai bangsa dan budaya di Sabah. Rungus, Brunei, Kadazan, dll. Bangga jadi orang Sabah, bila pergi Muzium neh. Walaupun jarang dikomersialkan, famous gila. Banyak pelancong luar negara yang datang ke sini, mengangkut kamera dan beg sandang besar-besar. Bergambar dengan pengamal budaya di sana.

Bukan mau bersikap teritorialis, tapi ndak salah bha kagum dengan tanah air sendiri. Tempat kita dilahirkan dan dibesarkan. Saya sendiri bila ke sini, nda sangka Sabah neh indah dari semua segi. Paling best, dari segi keharmonian semua agama. Fahaman politik ndak menjejaskan langsung kedamaian negeri neh.

Oh ya, inipun masa program riadah di bawah anjuran Kelab Tahfiz & Taranum Al-Qur'an. :)


Dengan seorang junior. Tau, dia lebih besar dari saya (hey, dia pemain ragbi, kalau ndak silap). Namanya Mohd Fariduddin, bagus budaknya. Biarpun muka sedikit gengster, dia OK. Ndak macam junior stereotipikal yang lain hahahaha.


Di Muzium Sabah. Ini saya tangkap dengn kesemangatan. Right until now, I have never realized that my passion towards photography have already grown earlier than I have ever thought. Ini, mak cik neh mewakili kebudayaan Murut (maaf sangat-sangat kalau salah). Menenun pakaian dengan manik dan benang hitam secara tradisional. Cantik produknya.


Aksesori di Muzium Sabah jugak. Tinggi gilak menara kayu neh, biarpun ndak guna sebatang paku pun. Kagum, tak? Hahahaa (sebenarnya, saya ndaktau mau letak kapsyen apa untuk gambar neh). Satu yang saya menyesal adalah tidak membeli Hazel jauh lebih awal (oi, bukan SE Hazel belum dikeluarkn masa tu?) Tauuu~ sekadar berkhayal. 

Comments

NadJoliey said…
LOL. I've been there once. Tapi masih terlalu kecil/muda/kiut-miut (masih lagi) masa 2 untuk menghayati keadaan. Yang seronok masa tuh, sebab pg sama cousin2. Haha.
Sven Medyona said…
Seriously!? Pergi mana, kau maksudkan neh?

(pengomen paling setialah, kau. Akan bagi freebies tahun depan)
NadJoliey said…
Muzium Sabah. Hahaha. Sy ingat pernah pg sana sebab banyak gambar kami di depan tu tanda Muzium Sabah masa budak2. Haha.

Sebab ko rajin updatee...
*kesat air mata*

*tarik hingus panjang*

*kesat mata kanan dan kiri*

*kesat lagi*

*tarik hingus*

*lubang hidung lebih muatan, kali ini hembus keluar*

*rasa lega dan puas (sementara)*

*kelopak mata kering (sementara)*

*basah semula*

kali ini aku biar semua tidak terkawal.

lepas semua ekspresi.

tenang.

P/S - Ingatkan mahu komen setiap gambar, tapi...
Sven Medyona said…
Sorry geng, saya banyak mencarut dalam entri neh. I couldn't comprehend how people are able to finish reading it. Anyway, second part will come.

And WaoNe- I love your latest entry. Seriously.

Popular Posts