Blogwalking Effects

ASSALAMU`ALAIKUM WARAHMATULLAH

Firstly, saya nda pasti apa yang saya mau tulis. But Sven's fingers will always be his, jadi kemiangan menaip dan terus menaip yang memang nda boleh lupus. Hahaha. Okay, maybe we can be a bit serious, o'er here people. Ada akal yang perlu terus diasak; diasah dengan persoalan-persoalan kemanusiaan (serius nda faham kenapa saya taip ayat terakhir neh).

Melompat ke dalam kenyataan

Saya umpil dompet dan poket belakanag seluar dan selak, kosong. Nasiblah roommate sudah bayar hutang dia RM5.00, kalau nda, memang habuk jaalah pengisinya. But I've never feel sorry for myself, anyway. SUdah bayak kali menempuh keadaan begini. Papa kedana. Pernah sekali tu di asrama (di maktab neh pun pernah ya) saya tidur dengan perut kosong.

Kalau ditanya ke mana semua duit saya, I'd prefer to be silent. Ahahaha. Personal matter, you can't share anything and everything. Tapi jangan risau, pada jalan yang baik, inshaAllah. Minta family? Hahaha. Better not sebab dorang lagi perlukan, kot. I'm fine.
Eh, ini bukan tajuk saya. Terjun lagi balik...

Di Han-Neesa, saya baca pasal reverse racism. Neesa is quite a prolific blogger, penulisan dia bermutu; jauh lagi bermutu berbanding mana-mana blogger lain (that includes me). Pasal reverse racism, dia memang betul-betul, betul. Mungkin patut ubah mindset kot, Sabahans neh (tapi saya ada pengalaman pahit pasal neh).

Secondly, saya pergi blog GuruJiwang, better known as Zudien. Dia pulak tulis pasal jenayah yang semakin melonjak naik di negara neh. Komen saya: betul jugak kot. Banding dulu, keadaan sekarang jauh lagi berisiko. Melangkah keluar dari rumah pun, toleh kiri dan kanan: takut ada yang sedang memerhati. Sebab ini jugaklah, saya hairan macamana negara kita dilabel negara paling aman di Asia Tenggara dan ke-9 teraman di dunia. Pak Jib dan Kak Mah rasuah jugak kot (ini sindiran. Pedas buat pencacai ABU dan anti-Kerajaan. Rempah tomyam kot. Hahaha)

Pergi kepada blog Ewi yang kononnya sudah dipadam (imma hacker LOLWUT), dia cerita pasal barrier dalam otak kita dalam entri bertarikh 18 Januari 2012. Kitalah-dalam banyak kes-penghalang impian kita sendiri. Jujur, saya rindu penulisan Ewi, sebab dia hebat berpujangga dan ikhlas gila. I mean it: ikhlas gila-gila. Komen pasal entri dia:  LOL, betul. Minda kita neh magis. Sedang ia leka menjana istana di udara, ia juga sibuk membina benteng yang menghalang kita dari capai apa yang kita mau. Ironis, kan?

Farahida Ibrahim belum update sejak empat hari lalu. Saya faham, kerja bertimbun. Saya pun banyak kerja, saja ja berlakon releks. Padahal dalam diri saya, raged iman. Iman marah-marah sudah, sebab saya prokrastinasi kerja. Sinergi iman belum datang, belum sampai seru orang kata. Jarang baca Al-Qur'an sudahkan, beginilah jadinya. Anyway, Farah Gemo: sabar ya dengan kerosakan lappy anda. Saya selalu doakan agar dia cept sembuh.

Nad Joliey pun sama. Entah, dekat sebulan sudah nda update. Ahahaha. Dia siap padam blog lagi. A she will always be a she, I bet. Unfathomable. Tapi saya faham jugaklah, dia macam ada konflik. Konflik dengan apa atau siapa, me iz not sure (ini asumsi jaa). Anyway bro, you have my shoulders. Not to crying on, but to envy. Saya ada bahu yang seksi LULZ.

Farah Musa, biasalah; dengan Amsterdam-nya. Kinda jealous with 'er, banyak melancong. Ke sana ke sini, mesti luas gila pengalaman dia. That explains a lot about her great interpersonal skills. Dia pandai bicara. Baca blog dia, kamu akan feel her warmth and hospitality. her friendliness. And she's engaged dan Antoine Pinto dia, dia kata sudah betrayed. Ahahaha. Anyway, keep on writing and posting photos, sister. Kau tau saya peminat nombor #1 blog kau. Bro Iz Dean jangan marah ya. Hehehehe~

Anis Hukhik. A new star in blogging. Saya pun freshie, tapi yalah, kurang pro sikit. Sikit jaa. Dia memang hebat. Her wisdom is beyond words. Taip anishukhik.blogspot.com dan 'Enter'. Bacalah, sebuah makalah maya yang hebat. Dewasa ini (amboi), saya jarang komen dalam blog dia sebab saya ndatau mau respon apa. She takes words out of my mouth. Every single post. A mature writer dan entri terbaru dia memang terbaik: escape. Simply put: be strong in life.

Sekarang, tengah tunggu Ardie mengaktifkan semula blog dia. Aizat pun, tengah tunggu master neh buat blog. Mesti ramai peminat 'cause he's a great thinker. Dua-dua neh, kalau buat blog, sayalah jadi 'Follower' pertama. Minat dengan idea mereka pasal manusia dan dunia. Apa-apalah. 

P/S: Waah, memang sesi refleksi blogwalking yang TL;DR. Tahniah kalau anda baca tanpa skip satu pun huruf. Saya nda minta dibaca pun, sekadar mau berkongsi pada yang mau mendengar. Yang ndamau mendengar, nda hilang sekerat jaripun saya kalau kamu nda baca. Jari ini akan terus menaip, selama mana ia mau. Hehehehe~

Wassalam.

Comments

Mawaddah Aufa said…
If my mom read this, I'll be dead and after that, my miserable soul will hunted you down. =.= The only person I want to be engaged to is Nichkhun. Antoine is soooooo yesterday.. hate hate hate hate hate ...hate Antoine.... T~T
Setiap blog ada kisah, tema dan penceritaannya yang tersendiri. Bergantung kepada bloggernya jugak. Kalo itu yang terlintas di kepala, itulah yang ditulis. Tapi bukan semua perlu ditulis, idea bukan senang diperah seperti limau. Apatah lagi kain tuala yang sedang kebasahan dek hujan. Idea yang ditulis perlu dititipkan dengan penghayatan, perasaan dan pemikiran supaya readers dapat rasa apa yang kita sampaikan.

Bloggers bukan hanya sbagai penyampai, tetapi agn perubahan kepada sesuatu masyarakat...
Sven Medyona said…
nemesis: wow, somehow I'm not scared of you. Ahahaha. Antoine has his life. Time to move on, pal.

ALA: suka-suka jaa saya bagi nama pendek. Ya, bloggers kadang-kadang jadi sangat penting, masyarakat jadikan mereka tempat merujuk. Semuanya, bloggers pentaskan. Ada yang patuh, ada yang pandai, nda ambil seratus-peratus.

Takut golongan 'angguk-angguk, geleng-geleng' neh semakin ramai.
Mawaddah Aufa said…
thanks for being my no.1 fan among the 714 :D hihihihihi *losing her mind after tonnes and tonnes of assignment
Sven Medyona said…
Ahahaha. My pleasure. Keep you head down and intact. Someone'll be in total grief if you were to lost yours. And that's certainly not meh.

Popular Posts