Masa

ASSALAMU`ALAIKUM WARAHMATULLAH
Alhamdulillah, akhirnya semua tugasan sudah disiapkan (ok, bukan semua. Praktikal eksperimen satupun tarak). Tapi rasa lega memang sangat, sangat. Terutamanya bab PBS, memang lepas hantar tu, saya macam rasa terawang-awang. Gembira tiak terkatalah orang kata. 

Jum, dengar pasal tutorial hari neh

Tajuk: masa. Saya ndatau kenapa, tapi saya suka kelas Miss Tan. Penuh dengan nilai-nilai manusia, maksud saya dia dapat melihat maksud falsafah sesuatu perkara. Da faham bagaimana sesuatu seremeh membuat tanglung membawa makna-makna tertentu diri kita. Cerewetkah, atau sekadar telus. Atau mungkin kita terlahir begitu. 

Tapi pasal masa, 'punchlines' kurang sikit. Nda sebanyak masa dia bercakap mengenai perkara yang kita boleh dan nda boleh halang, kira-kira dua minggu lepas. Tapi yang seronoknya hari neh, saya berjaya mengalahkan ragu-ragu hati saya untuk mencuba. perkara perlu berubah, kawan. Prinsip mudah hidup. BERUBAH.

Jadinya, "Time and Tide Wait for No Man" tajuk tutorial kami. Disuruh bagi ipresi awal tajuk, sekadar ingin mencetus api di minda. Jurai api jangan disangka tidak meledakkan, semuanya perlu diberi ruang untuk menunjukkan potensi. Di mana kita tadi? Oh.. ya, masa.

Masa itu tidak boleh diulang, bak kata Fadhli. Syafina pulak kata, masa itu duit sedang Juz Nadz dengan kata-kata mudah dan menyakitkan hati (sebab dia bernada sarkastik): jangan bertangguh. Saya dengan kebiasaan saya, bertahan pada jalan ortodoks: masa itu tidak menunggu kita.

Apapun darjat kamu; raja? Anak VIP? VVIP? VVVVVVVIP?? Bahkan 'aulia sekalipun, kita tiada autoriti untuk membengkokkan masa menurut kemahuan kita. Kita:- walau macam mana keras sekalipun berusaha menghasilkan ekuasi hiperfizik, tidak akan boleh berkata: "Saya akan kembali ke masa lalu untuk merubah kesilapan saya!"

Tapi dalam Fizik, kembali ke masa lampau tu boleh!?

Dalam metafizik, semuanya boleh. Bahkan kembali ke masa lalu. Tapi sedarkah kita, dengan kembali ke masa lalu kita akan mengulang kesakitan, menyebabkan repetisi derita. Dengan kembali ke masa lalu, menukar sini dan sana kita tidaklah merubah masa, bahkan kita memangsakan diri padanya.

Analogi mudah: air terjun. Cuba tadahkan tangan padanya. Ya, ia bawa perubahan pada sedikit bahagian namun lihatlah ke muara, sedikitpun tidak berubah, malah meninggalkan kita. Dalam falsafah (saya) ada suatu terma yang dipanggil sebagai 'mistakes correcting mistakes'. Apakah akan berubah kesilapan lalu? Tidak, bahkan bertambah.

Apapun, pada dasarnya masa tidak akan menunggu. Kamu tidak boleh berkata: "Masa, tunggu jap. Aku nak bermain dulu, kalau sudah penat, kau berdetiklah balik...". Tidak. Bahkan sekarang ini, kamu yang membaca sedang membuang masa. Bergantung. 

Jadi, gunakan ia sebaiknya. Bila masa tidur, tidur. Bila masa makan, "Eat all food!" dan bila masa bermain, bermainlah sepuas hati. Tetapi jangan menoleh untuk menangisi apa yang kita nda sempat buat. Dengan menangis, kau sedang terlepas satu lagi gerabak kebahagiaan hidup. Hehehe. Oh ya, kesimpulan yang saya buat untuk tutorial tuh. Mula-mula segan angkat tangan, tapi teringat kata-kata So, "Opportunity will go away and won't wait us". Ya, saya telah lakukannya.
"Time. What a cruel being, it is. We adore it, but it just keeps on running away from us. It leaves us breathless and gasping and doesn't even turn back to see the hardships we're suffering just to be at least the same beat as it is.It's unstoppable, yes it is. maybe because of this-I should respect it and make the most of the chances it gives as it passes by." 
-9/4/2012. 08:25 AM
P/S: Serius pos neh mengutuk saya. Ahahaha. Akan berubah, inshaAllah =)

Comments

Popular Posts