Optimis

ASSALAMU`ALAIKUM WARAHMATULLAH

Dulu, saya ingat lagi dulu bagaimana dalamnya kebencian saya terhadap bola sepak. Kata itu ritual Kabbalisme, siap dedahkan lagi konspirasi Yahudi dan bagaimana fahaman berhala versi Yunani terserap masuk ke dalam pesta sukan terbesar di dunia itu. Begitulah saya dulu, pesimis dalam segala benda. 

Agen penyatu

Baru tadi, saya dan majoriti penduduk blok Tunku Abdul berkumpul di bilik rehat demi menyaksikan persembahan tim bola sepak Malaysia (Harimau Muda. Yakah??) menentang pasukan Kemboja. Suka saya dengan ulasan patriotik pengulas sukan Malaysia; sinis, manis dan menyindir selucu-lucunya. Yang menonton melalui televisyen pun, gaya melebihi penonton yang ada di stadium. Bergurau bagai, pekat semangat nasionalisme mereka.

Harimau Muda Malaya
Ironically, the best part of the game is not when Baddrol Bakhtiar scored goals, but when someone performed a shoot, but missed the goal by a few inches. The disappointment that was being put into words (per se: rants and wails) was hilarious and thickened my prejudice about the stuff I used to believe about football. And when thing got calm, someone among the crowd cracked a joke or two, and people laughed their ass off (LTAO). LOL.

Menyedari betapa hebatnya bola sepak menyatukan manusia, saya mulai membuang jauh-jauh prasangka buruk saya terhadap permainan supranasional itu. Kenapa tidak kita gunakan kelebihan ini untuk menyatukan pula masyarakat? Kenapa tidak kita memanipulasikan sukan ini demi untuk (ralat tatabahasa) menjunjung semangat 1Malaysia?

Gahh. Why didn't I figure this out earlier!?

Hehe. Bukan mau kata saya sudah cenderung terhadap bola sepak dan meminatinya, tidak. Cuma bila kesedaran itu membanjiri, suatu nafas baru pengertian akan menguasai kepercayaan. Mungkin saya patut ubah sentimen itu. Atau mungkin tidak.

P/S: Walau bagaimanapun, saya masih berpegang teguh pada hukum menutup `aurat dan pada hukum haraam bola sepak apabila melalaikan. Kawan Facebook saya kata, kalau berubah, pastikan prinsip kita (yang kita rasakan betul) tidak dikorbankan.

Comments

Popular Posts