SPM: Penentu Hidup

ASSALAMU`ALAIKUM WARAHMATULLAH
Memang resmi manusia kali; kalau seseorang tulis pasal benda A, seseorang yang lain pulak akan datang, tulis pasal benda serupa, guna teori sendiri. From one side it looks beneficial and academic, tapi kadang-kadang annoyying jugak budaya begini. Jelas-jelas tunjukkan budaya copycat rakyat Malaysia. Let me give you another analog: bila Kak Senah bukak gerai goreng pisang depan rumah, Kak Mah (opps!) jirannya akan terkedek-kedek buat benda serupa. I can't really say that it's a bad idea, though. Boleh jaa ia jatuh pada bahagian kompetensi "pisang siapa lagi kreatif pembikinannya, dia layak diberi perhatian", kan? Semuanya boleh.

So, going back to my original intention: saya mau cakap pasal SPM: benda yang hot untuk dibincangkan. Ini khas untuk adik saya: Moyd Yazid yang baru jaa ambil result SPM kelmarin. Dik, result kau tu okeh siot. Ndapalah, kau bacalah entri neh, mudah-mudahan kau berlapang dada sikit. Oh, baca Budak Kool eh punya entri. Besh!


Stigma

Satu lagi penyakit masyarakat Malaysia (aside copycatting) adalah terlalu percaya pada apa yang orang lain cakap. Weh, kita disuruh menghormati pemikiran orang lain jaa, bukannya taat seratus-peratus. And Malaysians always tend to create beliefs that'll in the end burden them. Result SPM, contohnya.

Masa saya di sekolah dulu-dalam usia UPSR-saya ingat lagi macamana bersemangatnya cikgu berkata UPSR sebagai penentu masa depan. Bagai nak rak dia limpahkan salivary amylase beliau, dan saya (peliknya) percaya. Later on, as I'd got great result, nothing particularly special happened. My life was still lika any other boy. Perkara sama berlaku masa PMR dan lepas SPM tulah saya sudah buang kekarut-marutan itu jauh-jauh. Serik ditipu cikgu.

Sampai SPM, sebagai hasil penolakan SPM sebagai penentu kejayaan hidup, saya sambalewa pelajaran. I was known among my friends as being sleep-head. Jarang kamu nampak saya menghadap buku, mengulangkaji. Kalau adapun, buku tu jadi bantal a.k.a penampung air liur basi. Pernah tu, habis buku kawan dilimpahi air liur saya (yucks! Yassin... yucks). Hahaha. Mungkin dia tengah baca neh.

Di hujung tahun, SPM tiba saya sambut dengan pemahaman,"Kau neh SPM, macam adik-adik kau jugak (UPSR, PMR). Saya nda anggap sebagai penentu masa depan saya. Bha, sinilah kau!". And it happened. Di dewan peperiksaan, banyak blankness terjadi. Lucu jugak mengenangkan benda tu: justifikasi malas belajar. Habis SPM, result keluar dan saya wrecked (biarpun orang kaya, sudah kira hebat). Ingat mau straight A's.

Dan kali ini, landskap pemahaman saya betul-betul berubah. Lepas SPM-lah, setelah harapan untuk belajar di Queensland/Adelaide nda tercapai, saya mula nampak rasional sebenar pemahaman 'penentu kehidupan' tu. Sebenarnya, ia betul dan salah.

SPM/PMR/UPSR bukanlah penentu sebenar-benar penentu. Dorang tiga berangkai neh hanya syarat untuk ke kelayakan untuk menyambung pelajaran. But in Malaysia, no matter how failed you are, chances are almost unlimited. Jadi sama jaalah, kan? Tapi apa masalahnya kalau kita tengok SPM/PMR/UPSR sebagai betul-betul penentu kehidupan? Bukankah lebih baik dan berfaedah berbanding menjadi rebel macam saya? Bukankah ia membuka jalan kepada hidup lebih baik?

Ya dan tidak, you answer this yourself. Cum abang mau ingatkan dik satu benda, and this is a lesson of life: don't go panic dan gantung diri. Ngol... ingat bunuh diri boleh kasi dapat straight A's balikkah benda. Not a damn-lah!

Jadi adik-adik, jangan jadikan result SPM sebagai alasan untuk berhenti belajar. Ia jugak nda boleh dijadikan jawapan kepada hidup kamu seterusnya. Jangan jadikan result SPM sebagai motivator/de-motivator, anggap ianya suatu lagi peristiwa unik dalam hidup kau. Been there, done that; relax boys. Sekarang neh, barulah perjalanan hidup kamu, kamu tentukan: ke mana dan apa kursus yan mau diambil. Grab all possible chances, and bBelajar, belajar, belajar... cuba jadi semua (sedang berlakon). Cari setiap peluang and embrace it bila sudah berjumpa satu.

Itu jaa, wassalam.

Comments

Kak Mah???? Macam nama Kak Jemah dalam blog aku ja tuh. Hahahaha
Mawaddah Aufa said…
Been there done that.Being rejected here, done the crying part. Hoyeah.... third intake... Rezeki datang lambat sikit tapi Alhamdulillah...
Sven Medyona said…
Azwan: Hahahaha. Kak Mah saya, Kak Mah lain. Nda sama.

Nemesis: Me too. Crying part was the bes and the worst part. I was wrecked and revived right after :)

Popular Posts