Mengejar Sesuatu

ASSALAMU`ALAIKUM WARAHMATULLAH

Masa mau tulis tajuk entri, saya taip huruf M, dan tajuk di atas keluar sebagai pilihan. Saya pilih tajuk neh, sebab yang mau diperkatakan sekarang sebenarnya ada coherence dengan tajuk. Don't expect too much, either. Saya bukannya Dr H. M. Tuah yang sangat bijak membantu anda menjadi manusia cemerlang. Come on guys...

Terasa

Sepanjang saya hidup, saya kadang-kadang merasakan hidup neh sebagai suatu acara jogaton. Taukah jogaton tu apa? Bukan pasal joget-joget mahupun benda seumpama tu: alaa, yang lari beramai-ramai selepas berjaya kumpul duit derma tu bha. Hah!

Pernah tidak kamu rasa jiwa penat gila, macam baru habis berlari? Tercungap-cungap sentiasa, sampai lidah jatuh terjelir keletihan. Physically stable, tapi tiba-tiba menangis sendiri, termenung dan tercungap-cungap lagi.

Well personally, I do. Kadang-kadang kita berlari perlahan, kadang-kadang pecut dan kadang-kadang tu pulak main biar ja. Selamba nikotin (kalah budak-ohsem) jaa kita jalan sedangkan hidup membutuhkan kita berlari. Awal-awal sudah mendidik hati jadi malas.

Pernahkah kita bertanya kenapa begitu kepada diri kita? Kenapa rasa macam berlari hidup neh?

Kita lari dari apa, sebenarnya? Ataukah: kita mengejar apa?

Comments

orang tua-tua aa bagitau, hidup ini umpama litar perlumbaan. bergantung kepada kita sama ada mau lari pecut ka, lari-lari anak ka, joging ka, or just jalan terkedek-kedek. Tapi apa yang mengejar atau dikejar kita, entah la....

p/s:Hah, selamba nikotin? manaada cun itu.... hohohoho...
Anonymous said…
Begitulah. Kita selalu diajar berlumba dalam hidup. Nda pernah pula kita (nota: saya) diajar sampai bila dan kenapa harus melakukan sedemikian :)

Popular Posts