Novel Mencabar Minda & Sukma

ASSALAMU`ALAIKUM WARAHMATULLAH

Novel Dr. Faisal Tehrani, 'Perempuan Nan Bercinta' memang selayaknya digelar karya kontroversial. Dr. Faisal dengan kehandalan susteranya menerapkan banyak falsafah yang agak kritis dan berat, yang sepatutnya dikenang, sememangnya harus ditimbang dan sebetulnya dijerang. Barangkali yang paling menarik dalam novel ini adalah unsur tarbiyah mengenai mazhab Ja`fariyyah -- salah-satu mazhab Syi`ah -- melalui watak Dr. Ali Taqi, Hashemi dan Dr. Khadijah.

Saya tidak menaruh prasangka yang Dr. Faisal Tehrani adalah Sunni, dan seronok dapat membaca karya yang sarat dengan citra fikir dan falsafah. Kehidupan, keluarga, agama, sosiologi; memang Dr. Faisal Tehrani patut dibeli buku-bukunya. Cuma sebenarnya mengharapkan penghujahan yang lebih adil untuk pihak Sunni. Banyak tercicir isi, seperti penerangan hadith tsaqalain dan kedudukan akal dalam fikrah Sunni. Tunggulah sampai dihabisi, baru boleh dikomentar dengan lebih adil.

Mungkin perlu adalah novelis Sunni (atau pro-Sunni) yang boleh menemukan watak novelnya dengan Dr. Ali Taqi, lantas menuliskan berkenaan perdebatan antara keduanya. Dr Sibawahy Sajjad adalah nama yang sangat indah. Apa-apa hal, ini semacam teaser saja.

Comments

Popular Posts