Demokrasi Kelas
ASSALAMU`ALAIKUM WARAHMATULLAH
Alhamdulillah, akhirnya bebas dari
tugasan. Saya perlu akui, baaaaaaaaaaaanyak ilmu dan pengajaran yang saya
perolehi untuk empat bulan pertama tahun ini, khususnya dalam menjadi guru
pelatih. Kesukaan terhadap profesion ini kembali pasang, setelah surut semasa
PBS lepas. Semoga Tuhan berikan kekuatan, kalau ini yang terbaik buat saya dan
orang sekeliling.
Diri
Kalau kamu baca pasal humanisme (kalau
berminat, saya boleh kongsikan melalui salinan), kamu akan tahu bahawa
salah-satu fitrah manusia—atau mereka kata, nature—seorang
manusia adalah mereka ingin diiktiraf kewujudan mereka. Dalam pedagogi,
pendapat “manusia inginkan pengiktirafan” menjadi premis yang popular, dianuti
Rudolf Dreikurs, Alfred Addler, Carl Rogers (he’s the man), Abraham H. Maslow dan banyak lagi.
Maka dalam pendidikan, tujuannya
adalah untuk menjadikan manusia “ter-iktiraf”; kita buat sehabis baik agar
kewujudan kita mempunyai makna, dan paling kurang setaraf dengan orang lain.
Maslow gelarkan ini sebagai self-actualization
atau penyejatian diri. Kita belajar untuk menambah nilai diri. Mudah, bukan?
Salah-satu ciri manusia sejati adalah
mereka sangat demokratik (McLeod, 2007; 2012)(ooh, some serious citations). Mereka sedia memberikan pandangan,
dan sudi pula mendengar pandangan orang lain. Maka mereka tidak mudah
menghukum. Dari kaca mata ini, Dreikurs adalah seorang pseudo-demokrat yang
hebat (sila teliti cara Dreikurs mengamalkan demokrasi). Apapun, salah-satu
cara demokrasi berjalan dalam kelas adalah melalui perbincangan.
Sekarang, jika kita menerima penyataan
ini, maka di hadapan kita ada suatu persoalan yang sangat besar. Soalan ini
saya tanyakan kepada Zulfadhli dan Cik Yan, setelah Zul habis membentangkan
Model Logikal Dreikurs. Soalannya: “Mengapa manusia perlukan perhatian?”.
Sebabnya, apabila meneliti dalam-dalam, perhatian tidak termasuk pun dalam
keperluan yang jika tidak dipenuhi, akan menghalang kehidupan seseorang.
Bersihkan minda sekarang. Bayangkan
seorang kanak-kanak; lahir saja, terus minta perhatian. Kenapa? Pembayangan ini
memberikan saya satu kemungkinan jawapan: - jika tiada perhatian diberikan,
maka keperluan tidak akan dapat dipenuhi. Maka kanak-kanak meminta perhatian
agar keperluan mereka tidak terabai. Hasilnya, argumen akhir adalah, ‘mencari
perhatian’ bukanlah fitrah tetapi tabiat, kebiasaan sejak kecil.
Dalam pendidikan, saya rasa
penghapusan tabiat ‘mencari perhatian’ ini harus dilakukan secara
perlahan-lahan. Kita tidak mahukan generasi yang melakukan sesuatu hanya kerana
orang lain dan bukan untuk dirinya sendiri (hei, Dreikurs sendiri katakan ‘TIDAK’
pada dorongan dari luar!). Kita hendak melahirkan murid yang belajar kerana
integriti diri, dan paling penting: men-sejatikan diri mereka.
Pasal
Dreikurs
Kalau kamu tertanya-tanya mengapa saya
gelar Dreikurs sebagai pseudo-demokrat, mari baca sikit. Kata Dreikurs,
kanak-kanak harus diberi kuasa dalam menentukan peraturan sekolah. Namun
sepanjang penggubalan peraturan tersebut, beliau menyebut kepentingan membimbing pelajar untuk menggubal yang sesuai
dengan kehendak guru tersebut.
Ia seperti mengatakan, “Kamu boleh
menggunakan apa saja pewarna untuk mewarna lukisan kamu”, tapi hanya
menyediakan pewarna biru, kuning dan hitam. Pensyarah saya katakan itu
demokrasi terbimbing, saya kata itu nama lain bagi autokrasi dalam kelas. Tapi
tidak pula saya menyebut, kerana bagi pensyarah saya mungkin, demokrasi memilih
sikap ini sama seperti demokrasi pilihan raya memilih parti.
Sekian.
Comments