Eranya Berakhir

ASSALAMU`ALAIKUM WARAHMATULLAH

Sewaktu saya mula-mula menulis blog, saya fikir ia akan berterusan sampai saya tua. Oh, kenaifan budak-budak pra-ijazah. Tapi sekarang, era penulisan blog seperti sudah tamat. Kedewasaan sudah datang, dan kita yang perasan sudah matang ini bolehlah melepaskan segala yang kita selalu buat di masa remaja. Di tangan kita bukan lagi barang permainan, namun kapur, rotan dan sebagainya. Era penulisan blog sudah berakhir, dan ia berakhir dengan tiba-tiba. Macam kita tahu yang "it's about time"; semua orang bersepakat untuk berhenti, demi perkembangan kerjaya masing-masing. Ia kesedaran yang menyakitkan.

Tapi, bila difikirkan semula, di sinilah saya mengasah kemahiran menulis dan berfikir saya. Di sinilah dulu, bila tiada teman dapat memujuk, saya merajuk, menulis semua yang saya rajukkan. Di dunia yang serasa zalim dan tiada tempat berlindung, Tuhan seolah-olah memberikan peluang berblog ini tempat saya mencari sanktuari. Benar, hidup saya tidak cukup. Saya perlukan lebih. Blog adalah trik terhadap diri-sendiri daripada menyedari dan menderitai keganjilan eksistensial ini. Tetang hal ini, bukan semua faham, hanya segolongan saja. Itu dulu. Kini, saya masih cuba bertahan menulis, sekurang-kurangnya sekali sebulan.

Saya tahu perkembangan aplikasi media sosial berkembang macam doh kuih gelang. Cepat. Namun ia juga semakin masam dan kurang bererti. Iya, kita terdedah kepada informasi yang lebih banyak. Namun banyaknya informasi ini belum memastikan kesedaran yang semakin hebat. Persoalan "siapa aku" dan "ke mana harus aku pergi?" belum menemukan jawapan yang akurat. Pencarian kita di alam maya hanyalah pencarian superfisial, sia-sia. Di akhirnya, peperangan masih meletus di sini sana, orang ramai masih songsang akal dan perangainya.

Malas membebel lagi. Semoga Tuhan merahmati blog.

Comments

Popular Posts