Yuna

Tahniah!
ASSALAMU`ALAIKUM WARAHMATULLAH

Rencamkan lagu? Hahaha. It's Yuna's 'Terukir Di Bintang'. Untuk rekod, saya sangat kagum dengan Yuna (sehingga hari inilah), sebab dia orang yang kuat. Anugerahnya pernah ditarik balik, dia tidak memenangi apa-apa dalam mana-mana penganugerahan walaupun dinominasi sebagai calon. Yet, she's still standing. 

Saya kagumi dia sebab dia kekalkan imej bertudung (walaupun sekarang makin ranggi) dalam berhibur. Ada orang kata, "Yuna, baik buka tudung ngkau tu. Memalukan orang bertudung je. Tau tak menyanyi tu harom!?". Saya balas komentar yang saya baca di suatu blog itu dengan, "At least dia menunjukkan everything's can for hijab wearers. Orang akan mulai nampak dia sebagai rubrik Muslimah yang baik!" Dan orang tu diam sampai sekarang.

Tidak dinafikan menyanyi itu haram (melainkan nasheed, kerana nasheed salah satu bentuk zikir ruhaniah), tapi jika dibandingkan dengan artis Malaysia wanita lain yang konon saja berjanji melitup aurat selepas berkahwin tapi tidak melakukannya, I think Yuna does well. Kan?? (Say it: YES)

Satu lagi, dia hebat sebab tulis lagu sendiri. Dia berkarya atas dasar sebenar berkarya. Dia komposer, dia jugalah yang menukil lirik lagunya. Jarang ada artis yang betul-betul artis. Kalau setakat budak awan nano tu; alahailah. Berdiri sama taraf dengan Yuna adalah Faizal Tahir dan Aizat AF. Mereka rock!

The other thing is, meskipun dia tidak menang anugerah, sambutan yang Yuna terima jauh lebih unggul berbanding penyanyi lain.Di Facebook, dia mengatasi jumlah 'Likers' Datok Siti Nurhaliza yang dikatakan artis sepanjang zaman Malaysia. Datok Siti ada 667,000++ 'Likers', Yuna? Almost double: 1,082,718.

Yuna is a hit now, in America. She brings herself up, without being bothered by her long shawl, enterttaining millions of people in US, starting from Brooklyn at Coverse Tracks. Hahaha. Yang budak ber-track suit masih sibuk cari komposer untuk lagu dia kah? Apalah guna trofi, kalau masih di takuk lama. Hahaha. Sorry, peminat budak awan nano XD

Comments

Popular Posts