Konflik

ASSALAMU`ALAIKUM WARAHMATULLAH
Bila orang kiri kanan memperkatakan mengenai engkau sesuatu yang dia sendiri nda pasti atau nda suka atau ndamau atau nda... ah! Syukur Tuhan itu Maha Melihat. Dia akan menghukum mereka yang menghukummu tanpa usul periksa. Dacing keadilanNya akan membela kebenaranmu. 

Kawan-kawan, nda bagus kita mengatakan sesuatu hanya kerana orang lain mengatakan perkara yang serupa. Entah kenapa, tapi saya rasa sebagai bakal guru, pemikiran sebegitu agak mundur. Habislah anak murid yang hendak diajarkan, turut terkebelakang. So, shirt that paradigm, if you think you have it.

Saya cool bila orang fitnah, saya maafkan. Tapi janganlah sampai mau sebar bagai. Janganlah sampai saya tahap serius macam benda yang kau cakap tu betul. Do research, dan paling baik; tanya yang terlibat. Jangan sekadar jadi audio recorder, you know how it works? It records other people sayings and replays it. Jahil namanya.

OK-lah, kalau ada khabar anginkah pasal saya, ask directly. Jangan menikus macam tikus. kalau kamu rasa betul dan patut, give suggestions and we'll contemplate the situation together. Ini lebih baik, berbanding potpetpotpet nda tentu arah, lepas tu sembunyikan mulut berbau kamu tu. 

In the light of being brave enough to ask, saya pujilah sikap NadJoliey dan farahida ibrahim sebab dorang tanya direct. Saya jawab direct dan mereka terima jawaban saya tanpa ada rasa ragu-ragu (ndamau jadi pesimis). Terutamanya my big brother, NadJoliey: thanks for your advice. Ahahaha~

Comments

Popular Posts