Menyelamatkan

ASSALAMU`ALAIKUM WARAHMATULLAH


Cer sentuh pokok semalu; mesti dia mengatup daun-daunnya, kan. Bahkan kalau dibelai sekalipun, dia akan malu-malu dan 'menutup muka'. Sebab itu namanya semalu, dan saya rasa patutnya "malu-malu semalu", bukan "malu-malu kucing". Bayangkan orang tuu malu gila; "dia malu-malu semalu, semalu-malunya". Eh, terlencong ke sana-sini pulak.

Kalau kau rasa sensitif itu karakter yang tidak bagus, maka kau perlu malu! Sensitiviti adalah bahagian pertama pertahanan diri. Nampak jaa ada risiko yang membahayakan diri dan akidah (serta tiga kewajipan untuk dipelihara lainnya), terus kita bertindak defensif. Kalau nak dicabul, mulai buka bunga silat. Kalau nak dipelangkung, siaga buka langkah. Kalau nak disakiti, terus undur diri.

Sensitif hati jalan ceritanya lebih kompleks. Kadang-kadang reaksi kita justifiable. Kadang-kadang langsung tidak, tapi kita anggap boleh, sebab; ah, perasaan kita juga, siapa yang berhak?! Sensitif tidak bertempat, macam, lari seratus meter bila orang puji kau cantik dan kau perasan diperli adalah unjustifiable. Lebih kepada pelik.

Saya manusia sensitif. Saya pantang dikritik, diperli, dipuji dan disakiti. Kaugores sikit guna hujung kuku hati saya (hati metafora, kalau hati betul memang ngilu. Ergh!), terus saya hiba. Cehh. Macam pondan-pondan pun ada juga. Dan saya akui, memang kebanyakan kepekaan perasaan saya langsung unreasonable. Kadang-kadang rasa mau tampar muka sendiri pun ada.

*PAAAP!* "Kau neh, orang kata kau cute tu, terima jaalah! Manada dia perli~"

Tapi pos ini bukan khusus untuk saya, tau. Ada jiwa-jiwa di luar sana yang sensitif, yang mudah terasa, yang ingin saya sentuh jiwa mereka. Kawan, kalau kau ndaboleh bezakan antara teguran dengan mengutuk atau pujian dengan memerli, kau - kita; yaa, kita - perlu husnuzhon. Bersangka baik. Kalau kauset dalam kepala kau, reaksi tersenyum menerima, sensitiviti kau will come in handy.

Setiap makian jadi penghapus dosa. Setiap kritikan, jadi bata-bata konstruktif. Setiap perli pengindah wajah. Setiap kutukan penguat sabar. Setiap pujian menyebabkan kau melirik senyum gembira, lalu "Ah, terima kasih Ya Allah" *suara sinetron Indonesia*. Both enemies and friends will be drawn to respect you, and got fed up on harassing you. "Ih, apa manusia ini, makin diperli malah makin tersenyum!" katanya, sambil merenung kau yang dok tersengih.

Tiada istilah 'perasan lebih' di sini. Ini hanyalah konotasi yang membuatkan orang berhenti menghargai diri mereka, dan berhenti bersikap bagus terhadap kata-kata orang lain. Macam saya dipuji comel, saya senyum dan terima dengan hati terbuka. Bhahahahaha. Perasan lebih. Ndalah, gurau. I mean, keep it cool, man. Husnuzzhon-lah. Lapang-lapang dada.

Oh, R.I.P Bahasa Melayu and Bahasa Inggeris, uolls. Bhahaha.

Comments

Popular Posts