Tajuk & Pengakhiran

ASSALAMU`ALAIKUM WARAHMATULLAH

Terlalu banyak yang ingin saya tulis dan bukukan. Sebanyak itu, sebanyak harapan dan sebanyak kemalasan serta kekangan jugalah yang bertimpa. Kemudian, seorang kawan ini, yang cukup-cukup saya hargai, menanyakan suatu soalan: "Kalau hidupmu sebuah buku, apakah tajuknya dan bagaimanakah pengakhirannya?". Mengambil saya masa yang agak lama untuk memikirkannya, hanya berakhir dengan suatu jawaban murahan.

Kalau tajuk dan pengakhirannya dianggap 'cita-cita', maka tajuk buku hidup saya adalah 'Yassin', dengan pengakhirannya saya berjaya meraih kesenangan dan ketenangan di dunia dan akhirat. Buku saya semuanya laris terjual, suara saya mulai didengar meskipun tidak diraikan dan diterima seratus-peratus. Punya isteri dari Eropah dan berjaya mengangkat taraf hidup keluarga kepada yang lebih baik.

Namun kalau tajuk dan pengakhiran itu dikira sebagai 'penilaian keadaan diri sekarang', maka tajuk buku saya adalah Yassin dengan pengakhiran saya tersenyum di atas rocking chair merenung soalan yang kau telah lontarkan. Bahawasanya keadaan tersebut telah saya jangka dan puas, walaupun tidak berupaya ke sini ke sana seperti yang saya suka, beroleh ketenangan yang sekian lama didamba. Masih cikgu, tetapi.

Ahh! Tidak kisahlah apa tajuknya dan kesudahannya. Tidak kisahlah saya kaya-raya atau miskin menderita. Ya, saya gerunkan masa depan dan segala ancamannya, namun saya masih penentu jalan cerita ini. Sukakah, deritakah, adalah hasil keadaan dan usaha saya sekarang. Yang terpenting tidak dibutakan oleh dunia, terus ke depan dan ke akhirat dengan jaya. Kalau tajuk dan pengakhirannya suatu harapan, ke syurgalah kedua-duanya. Aamiin.

Comments

Popular Posts