"Tertonggeng-tonggeng"

ASSALAMU`ALAIKUM WARAHMATULLAH


Pernah saya mendengar cerita dari rakan sewaktu di MRSM dahulu, mengenai seorang pelajar Muslim yang dilahirkan dalam keluarga mu`allaf. Menurut mereka, pelajar yang satu perangainya tidak menunjukkan ajaran Islam, bahkan pernah dia berkata begini, "Apa yang sedang mereka lakukan di dalam masjid tuu? Tertonggeng-tonggeng (merujuk kepada orang yang sedang rukuk dan sujud)...". 

Subhanallah! Pertama kali mendengar cerita ini memang deny habis dalam hati, sebab sedangkan yang bukan Muslim tahu tujuan "tertonggeng-tonggeng" itu. Tapi kalau benar, macam nak cari jaa budak tu, bagi sedas. Namun bukan kesahihan cerita itu yang ingin dibahas. Iya kan, kenapa kita "tertonggeng-tonggeng"?

Dalam suatu persidangan ulama antarabangsa yang berlangsung kira-kira empat, lima tahun lepas di Pakistan (saya tonton di YouTube, maafkan jika tersilap informasi), seorang bekas paderi menceritakan sebab dia membenarkan dirinya dipeluk Islam. Katanya, yang mengkagumkan mengenai umat Islam adalah kesanggupan mereka meletakkan kepala--anggota badan tertinggi-- pada tanah untuk mengabdikan diri.

Menurutnya, apabila Yahudi menghayun-hayunkan badan menghadap 'Wailing Wall' mereka, dan Kristian berlutut menghadap salib, Muslim tanpa segan-silu meletakkan anggota mulia ini pada tanah. Perkara yang mengkagumkan adalah, jika kita lihat senarai posisi tubuh, bersujud itu dilihat sangat terdedah kepada ancaman. Katalah seorang musuh tiba-tiba menyerang dengan parang, mana mungkin bisa seorang Muslim mengelak dari terkena libasan parang tadi?

Seorang Muslim yang taat dan taabud sanggup melepaskan egonya sebagai makhluk paling mulia dengan menyerupai perbuatan haiwani tersebut; sanggup mendedahkan dirinya kepada apapun bahaya yang mendatang dengan melakukan posisi sujud: "Kenapa?", tanyanya. Ditaakulnya, bukankah itu menunjukkan ketundukan dan keberserahan mutlak? Lalu, bekas paderi tadi melepaskan jawatan kepaderiannya.

Bila kita bersujud, melafazkan tama`ninah, pernahkah kita bertanyakan diri mengapa kita membenarkan diri kita berada dalam keadaan sedemikian? Kepada siapa kita tujukan perlakuan itu, dan apakah perlakuan itu sekadar keterbiasaan? Maksud sujud itu apa? Mengapa kita membiarkan diri diejek sebagai umat "tertonggeng-tonggeng"?

Menurut saya, mungkin itulah maksud Islam atau 'berserah diri'. Orang cerca kita "tertonggeng-tonggeng", kita dengan penuh keimanan melaksanakannya tanpa rasa malu dan terhina, bahkan rasa lega dan mulia. Semoga amalan kita diterima Allah semuanya, aamiin...


P/S: Sudah macam blok motivasi pulak, blog ini. Ah, berdikit dalam dakwah, bha. Mudahan istiqamah.

Comments

Popular Posts