Udjian

ASSALAMU`ALAIKUM WARAHMATULLAH



Hujan sudah lebih sebulan tidak turun. Entah merajuk dengan manusiakah atau saja-saja mempersendakan mereka. Namun satu saja hakikatnya; apapun yang berlaku adalah atas kehendak Allah SWT. Sebagai suatu peringatan Illahi, 'Wahai manusia, di manakah kekuatan yang kamu bangga-banggakan saat Aku menghentikan nikmat hujanKu?'. Semak ayat terakhir Surah al-Mulk.

Hidup tanpa ujian bukanlah hidup namanya. Semua para anbia seumur hidup mereka ditimpa banyak musibah dan penderitaan, namun yang keluar dari mulut mereka bukan keluh-kesah mahupun rungutan penyesalan, bahkan zikrullah yang semakin kuat dan istighfar yang semakin kerap. Bukan keraguan Kasih-SayangNya, bahkan pengukuhan takwa terhadapNya.

Menghadapi kesukaran hidup boleh dilakukan dengan zuhud. Zuhud bukan bererti meninggalkan dunia sepenuhnya, akan tetapi melebihkan kepada pandangan akhirat. Dunia ini sementara; sebagaimana kenikmatan hujan, begitulah juga kesukaran yang ia timpakan ke atas kita. Bila kita yakin dunia sementara, kita lebih yakin pula ujian itu hanya sementara.

Pengakhirannya, bagaimana kita.

Keadaan kita dan keimanan kita.

Hubungan kita denganNya.

Sebab itulah, walaupun agak "Melaka" sedikit perkataan Zahiril Azim (betulkah ejaan namanya?), saya suka: "Celaka manapun ia, itulah kehidupan". Bila kita renung yang kita akan mati dan menggendong bersama amalan serta takwa, semua keberatan ujian jadi lolos ringan.  Bahkan sesetengah ulama kontemporari mengatakan beratnya ujian tanda kecintaanNya.

R. W. Emerson bilang, "Health is the true wealth".

Kalau 'health' itu hati kita - maksud saya, hati metafora - maka kita adalah orang paling kaya. Orang paling kaya hatinya tidak akan gundah, biarpun kematian dan kesakitan datang denga sosok paling jelas. Atau kemiskinan menghantar poskad yang ia akan berkunjung minggu depan. Begitulah jua pesanan Nabi Tuhan kepada sahabatnya, Abu Dzar al-Ghifari (r.a): "Tidak, kekayaan sebenar adalah ketenteraman qalbu".

'Q' tu tekan sedikit. Baru Arab Fushah sebenar, macam 'Ayyuhash Syabab'.

Eh.

Apapun, ingat Tuhan selalu. Yang menulis cakap ini bukannya selalu tenang jua (efek melalaikan Tuhan), namun begitulah caranya saya mendapat ketenangan. Kalau tugasan terlalu berat, saya merengek sama Tuhan, kemudian tidur. Esok bangun pagi awal-awal, siaplah tugasan tu. Lagi, jangan cintakan dunia lebih daripada akhirat. Kita selalu terlalu memikirkan masa depan, kita lupa esok mungkin kita mati. 

Comments

Popular Posts