Mulut Berbau

ASSALAMU`ALAIKUM WARAHMATULLAH


Katalah, kau benci si N. Dia selalu melakukan sesuatu yang sangat tidak adil bagimu ("ini tidak adil, tidak adil, bagiku~"), kurang menyenangkan dan menyakitkan hati pula. Dia pula selalu terlepas dengan hukuman yang sepatutnya dia dapat. Lalu kau marah dan murka. Dengan mudah, kau panas satu badan bagai dijilat api neraka.

Mulalah kau menjaja nama dan keburukannya, atau barangkali sampai memfitnah. Mulalah kau menulis pada status-status atau menyebar secara SMS mungkin, kepada rakan-rakanmu. Apatah lagi kali orangnya popular, yang perkataannya semua orang dengar, bertambah-tambahlah mudah tugas "mulia"-mu.

Kita kan, mukmin? Apalagi kau, seorang muttaqin. Lalu kau dan saya sepatutnya tahu, perbuatan menghina, membuka pekung di dadanya, memfitnah dan mencerca adalah dosa. Semua itu tidak akan membaiki keadaan, malah meletakkan kamu berdua dalam situasi yang lebih dalam mafsadahnya. Kau berterusan mengumpul koleksi dosa, dia terus dengan sikapnya.

 Di sini saya kemukakan satu prinsipa yang boleh kita aplikasikan dalam berhadapan dengan situasi sebegini: diam dan proaktif lalu diam. Ertinya, ubah. Nasihati dia, tegur dia atau carilah jalan lain yang ada untuk ubah. Kalau kau tidak mampu, tidak poten, tidak sanggup atau tidak tahu, maka berdiamlah! Sama ada kau berlakon puas hati, atau lakukan sesuatu yang boleh mengubah sikapnya.

Berapa ramai yang telah terfitnah depan mata saya sendiri, lantaran kebencian membuta.

Uhumm. Sekadar menegur diri dan kawan-kawan pembaca.

Comments

Diam itu sangat menyakitkan..huhu..
Sven Medyona said…
bersuara pun lagi menyakitkan. mitos jaa yang cakap, kalau kita luahkan kemarahan, kita akan reda.
FarahFoxy said…
betul..bila luahkan kemarahan..akan ada tendency untuk mengumpat..semua perkara2 buruk sebelum itu akan diungkit kembali..
hetty said…
Setuju.

Tapi saya juga selalu melakukan perkara ini. Nafsu selalu menang. Mohon tegur secara nyata bila saya buat. Serius.

Popular Posts