Siapa Suruh Kau Taruh Harapan Dalam Belanga Tuu?

ASSALAMU`ALAIKUM WARAHMATULLAH


Dimulakan dengan ungkapan syukur sebab berjaya survive tahun 2013, merangkap semester 3 dan 4. "Perubahan" dan "harapan" itu saya tolak tepi, malas mau ceritakan apa yang saya telah, gagal dan akan capai. Saya mulai menaruh harapan pada masa dan kesempatan; dua dara pingitan dari syurga lagaknya memperagakan keindahan yang membutakan mata.

Harapan

Kamu pernah kecewakan orang? Tidak kisahlah, nda membalas cintanya kah, membalas cintanya dengan kebodohan kah. Atau mungkin, kecewakan orang sebab kamu ada cita-cita sendiri yang luar biasa, dan kemudian orang yang kamu kecewakan tuu, adalah orang kesayangan. Rujukanmu. Tempatmu berharap kau boleh tumpahkan perasaan. Pernah?

Sebenarnya, masa kau buat benda tuu, kau sudah lakukan apa? Adakah kau sudah lakukan kebajikan atau kezaliman? Adakah kau pentingkan diri ketimbang perasaan orang lain? Bilamana kau berada di crossroads macam tu, adakah lebih baik mengikut kata hati atau menjaga perasaan orang? Kalau pilihan kau membahagiakanmu, mampukah kau bahagia dengan derita orang lain?

Bila saya pandang kehidupan begini, saya tahu saya sudah sakitkan banyak hati. Baik saya sedar mahupun buat-buat tak sedar. Dan orang yang paling banyak menderita sekali adalah sipembuat keputusan ini. Tapi syukur, sepanjang siri kesilapan pilihan tersebut, saya kini bahagia. Sudah mulai selesa (nda pasti sebab adaptasi dengan derita atau derita sudah habis).

Cuma, kadang-kadang bila saya toleh semula ke belakang dan melihat keputusan lain yang tersudut di dapur hayat, saya kuat-kuat membayangkan apalah keadaan diri saya andainya keputusan itu yang saya pilih dan masukkan dalam belanga. Hirup pedasnya, mengecap lazat, menutup mata.

"Yassin, ke kuliah lah!"

Buka mata. Senyum pada siling dan semua di bilik yang mengerti derita itu.

Eh, ada palitan kicap di pinggir bibir.

Comments

Popular Posts