"Kenapa" Dan Bukan "Bagaimana"

ASSALAMU`ALAIKUM WARAHMATULLAH

Bolehkah kita menemukan diri-sendiri di balik timbunan harta-benda yang kita peroleh/warisi? Jika iya, mengapa krisis moral dan identiti berlaku sangat teruk di negara kapitalis? Jika iya, mengapa belakangan ini semakin ramai orang menyibukkan diri dalam pelaburan dan perniagaan, bahkan dalam bidang yang haram dan menindas golongan bawahan? Sampaikan keadaan jiwa mereka merosak dan tidak terjaga dengan baik. Ini soalan sahih.


Soalan yang selalu manusia moden tanyakan adalah "bagaimana hendak menjadi kaya?". Ini juga soalan sahih, namun yang mengikut (dan selalu dilupakan) adalah soalan "kenapa hendak menjadi kaya?". Saya mendapat suatu jawapan daripada Aizat, saya kira ia jawapan yang bagus: untuk tidak menjadi beban kepada orang lain. Tiada perbalahan dalam hal ini. Pun, kegilaan ini lebih dari melepaskan diri daripada menjadi bebanan kepada orang lain.

Tidak salah kiranya menjadi kaya. Kita boleh membantu orang. Tapi, berkurangkah kemiskinan di rumah kita? Yang selalu kita lihat, rumah menjadi semakin besar, pakaian semakin mewah, makanan semakin banyak bintangnya. Standard hidup personal kita melonjak, standard hidup manusia sekeliling tidak ada berbeza juga. Lama-lama, hal ini juga boleh jadi bebanan kepada kita. Terutamanya saya, yang semakin malas menjadi kaya.

Semoga kita menjadi kaya dan membantu manusia menjadi lebih sejahtera #yassin4pm

Comments

Popular Posts