Hurmmm :(

ASSALAMU`ALAIKUM WARAHMATULLAH
Cara terbaik dan bermanfaat memulakan perbualan dengan seseorang adalah dengan menanyakan perkara yang paling menakutkannya.
Bagi saya, antara perasaan-perasaan manusia, perasaan 'existential fear' (EF) adalah yang paling menakutkan. EF merujuk kepada perasaan takut jika kehidupan yang kita jalani membosankan ('boring'), tidak penting ('insignificant') dan tidak bermakna ('meaningless') yang tidak mampu saya selesaikan dengan apapun radas falsafah seperti yang biasa saya lakukan.

Terkadang perasaan ini sangat kuat, saya bersikap pesimistik dan orang lain akan terkena tempiasnya. Seperti contoh, bila EF tentang perhubungan berlaku, saya akan diam, negatif dan menjauhkan diri daripada orang sekeliling. Dengan begitu, saya nampak macam saya dipencilkan dan orang lain tidak menerima saya. Ini mengukuhkan lagi asumsi saya yang saya tidak pandai berperhubungan. Suap balik positif; sikap mengukuhkan pemikiran.

Saya boleh dilambakkan dengan berbagai masalah lain, namun jika EF yang turun mencuba, saya angkat tangan menyerah kalah. Dan maaf ya, kalau ada yang terasa dengan sikap saya.

Comments

Popular Posts