Saya Berkawan Dengan Perkataan, Bukan Suara

ASSALAMU`ALAIKUM WARAHMATULLAH

Kalau orang berkawan dengan saya secara maya, kemudian berjumpa di dunia sebenar, pasti mereka akan tersejut dengan begitu besarnya perbezaan kedua-dua Yassin. Yang maya, banyak betul perkataan, cerita dan ideanya; yang real, terlalu sikit perkataan yang ia ungkap, terlalu minimum perasaan yang ia ekspresikan dan terlalu tawar perbualannya.

Saya amat menyanjung manusia yang pandai bercerita, maksud saya, yang mahir mengekspresikan dirinya, mengkisahkan apa yang dia alami atau meluahkan pendiriannya. Susunan ayat, riak muka dan gerak badan semuanya selesa bercerita, sampai orang sekeliling terpegun dan kagum mendengarnya. Saya, yang berkawan dengan perkataan, tidak berupaya melakukan hal sedemikian. Cerita saya selalu saja tidak habis, atau dipotong atau kalau pun selesai, tida mendapat sambutan seperti orang lain. Hanya disambut angin.

Dan saya tidak salahkan mereka, atau sesiapapun. Manusia biasalah, mahukan yang interaktif dan penuh semangat. Dalam suara saya, selain bunyi, hanya ada kepiluan dan kebosanan. Mungkin disebabkan pengalaman sewaktu kecil yang kerap bertukar kawan sehingga kemahiran bersosial itu kurang. Mungkin. Oleh itu, kepada orang yang baru saya kenal (sesekali, orang yang lama saya kenal juga), saya lebih memilih untuk mendiamkan diri. Buat apa bersuara, kalau mesej tidak sampai, atau buatkan orang lain rasa pilu dan bosan?

Ahh si Yassin! Sudah tua-bangka masih main luah perasaan pula.

Comments

Popular Posts