Eksistensial

ASSALAMU`ALAIKUM WARAHMATULLAH

Saya menghadapi salah-satu daripada hari-hari tersebut. Kamu tahulah... kamu duduk menghadap komputer, baru balik dari debat persaudaraan kelab debat kamu dan selesai melayani kerenah penuh perkataan rakan kamu yang berkabung kepada matinya integriti  jurisdiksi negara. Kemudian, kamu balik ke bilik, duduk melayan telefon bimbit. Tiba-tiba perasaan itu menjengah. Kamu terus lemah, walaupun tidak hairan ianya berlaku.

Sepanjang hari, kamu jauh lebih peka kepada persekitaran kamu, maksud saya, komponen moral implisit kehidupan. Contoh: kamu nampak seorang lelaki tua menarik kerusi untuk berjemaah bersama-sama. Kalau hari lain, kamu macam "mehh"-kan perkara tersebut. Tapi hari ini kamu mulai memikirkan darjat kamu dan darjatnya di sisi Tuhan; betapa dia sanggup melakukan apa saja agar berjemaah, sedangkan kau yang sihat makmur malas berjemaah.

Ada juga ketikanya, dada kamu rasa sejuk, sempit dan lemah sangat. Seolah-olah bila-bila boleh remuk ditekan tanggungjawab. Apabila malam, kamu renung langit yang dipenuhi taburan bintang, kamu mulai mempersoalkan koordinat kamu dalam semesta, ya Tuhan sungguh kecil manusia namun mereka sangat mudah bersombong bongkak. Aduhai bintang yang dekat namun jauh, cahayanya sangat indah, lalu seraya itu kamu memuji Penciptanya.

Ya, saya mengalami salah-satu daripada hari-hari tersebut.

Comments

Popular Posts