Aku Puput Angin

ASSALAMU`ALAIKUM WARAHMATULLAH

Seorang lelaki kerap kali termangu di hujung katil, atau di jendela, merenung erti kewujudan dirinya. Berhempas-pulas dia mencuba mengalihkan perhatiannya daripada persoalan ini dengan melakukan riadah dan hiburan, namun persoalan itu tetap di situ, berdiri sambil merenung dirinya dengan mata yang sangat tidak memaafkan. Dia berbisik sendiri::
"aku rasa, aku ini cuma seperti angin; tiada apa-apa makna. setelah aku berlalu, kehadiranku tidak akan dirasakan pun, bahkan ketiadaanku nanti barangkali tidak akan ditangisi."
Lalu dia melihat Tuhan menjawab di depan mata: dia tiba-tiba menjadi sepuput angin. Sehelai benih angsana yang bersayap teroleng-oleng di atas angin, ditiupnya tanpa sengaja. Kemudian, perlahan-lahan benih angsana itu mendarat di sebuah tanah yang betul-betul lembap lagi subur. Maka sebuah pokok memulakan ceritanya. Dari sebiji benih nan bercambah, menjadi anak pokok, lalu membesar, lalu berkembang-kembang mekar daun-daunnya menjadi ranting, lalu menjadi dahan penuh helaian hijau rendang.

Orang ramai akan duduk di bawahnya untuk berlindung daripada hangat sinar mentari. Kanak-kanak akan bermain sembunyi-sembunyi di balik dahannya, atau membina rumah pokok di atasnya. Sepasang kekasih akan mengukir nama mereka dalam sebentuk hati pada kulitnya. Si penjual ais krim menyandarkan basikalnya pada pokok ini, mengelap peluh dan meratib nama Maha Esa.

Ya akan ada mulut-mulut yang mengata pokok ini sepertinyah ia berdosa pada mereka. Dikatakan oleh mereka pokok ini ada penunggunya. Disebut lagi seekor jin saka telah dipenjarakan dalam selirat banir akarnya. Rendang pokoknya tidak memberi manfaat, lebih baik diratakan saja tanah subur tempat ia berdiri gah untuk dibinakan wakaf dan persinggahan. Tetapi cakap-cakap ini sementara sifatnya. Lambat-laun, yang mengutuk itulah paling banyak memohon jasa.

Tatkala pokok itu disayangi, dibelai dan dijagai oleh penduduk kampung, tiada yang bertanya bagaimana ia boleh tumbuh di situ, atau siapa penanamnya. Mereka tidak kisah semua persoalan itu, yang menjadi isu adalah pokok itu harus kekal di situ. Tanpa mereka ketahui, suatu puput kecil bayu, yang berasakan dirinya tidak bergunalah, yang menyebabkan semua itu berlaku atas izinnya. Dia tidak akan menyangka sedemikian besar sumbangan kepada dunia dia boleh berikan. Kalaulah ia tiada di situ pada hari itu, barangkali benih angsana tadi tersadai di atas tanah kering lalu mati.

Sepuluh sen yang masuk ke dalam tabung surau, atau sekuntum senyum yang ikhlas, atau barangkali suatu tepukan tanpa bahasa yang memuji, sudah cukup untuk menolak sejarah ke arah yang paling indah. Mungkin maksud hidup kita bukan hendak mengubah sejarah, namun menjadi apa adanya kita pada jalan-jalan yang bermakna. Erti wujud kita akan tetap ada. Baik atau buruk, itu kita yang tentukan.


Comments

Popular Posts